Rosa Meriläinen & Sanna Seiko Salo: Ne Kuukautiskirja

ne_netti.jpg

Olen kuullut kritiikkiä kirjan nimestä. Miksei pelkkä Kuukautiskirja? Onhan siinä oma vitsinsä, kun joskus kysellään toisiltamme ”Onks sulla ne?”

Kiinostuin tästä kirjasta, kun Rosa Meriläinen teki tutkimusta kirjaa varten Twitterissä. Silloin ajattelin lukevani kirjan, varisnkin kun olen tähän asti tykännyt Meriläisen tuotannosta.

Kirjahan olisi loistava lahja nuorelle pubertiteetin kynnyksellä olevalle tytölle. Oma kuukautismuistoni on se, kun ”ne” alkoivat niin nuorena, ettei meille oltu kerrottu ”niistä” vielä koulussa. Minulla oli tietenkin sisaruksina vain veljiä eikä äitini ollut ajatellut, että minulla alkaisivat ”ne” vielä niin aikaisin. Olin poissa koulusta sen päivän ja illalla töistä tultuaan äiti kertoi minulle asiasta. Tosin sitä minä en tiennyt, ettei koulussa seuraavani päivänä olisi kannattanut kertoa kaikille poissaolon syytä.

Kirjassa kerrotaan seikkaperäisestä kuukautisten syistä, erilaisista kuukautisista sekä kuukautissuojista. En ollut esimerkiksi koskaan kuullut märkätamponista! Digitalisaatio on tuonut meille myös älytamponin.

Kirjassa erilaiset mensturuoivat ihmiset kertovat kokemuksiaan. Tavoitteena on poistaa kuukautisista puhumiseen liittyvää stigmaa. Parempi, että puhumme asioista, jotta häpeä häipyy ja saamme kullanarvoisia vinkkejä sekä vertaistukea!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s